Práca v cestovnej kancelárii – zábava či drina

Je práca v cestovnej kancelárii naozaj taká lukratívna ?

Keď sa hlavne mladých ľudí po ukončení štúdií opýtate, čo by chceli robiť- teda, kde by chceli pracovať – mnohí okamžite zahlásia – v cestovnej kancelárii. Na otázku prečo, už tá odpoveď nie je taká jednoznačná. Avšak väčšina odpovedí je nepresná. Hlavným ťahákom je možnosť cestovania, spoznávania nových krajín, nových kultúr – no to je ten najväčší omyl mladých adeptov na prácu v cestovnej kancelárii. Na Slovensku je registrovaných okolo 1200 cestovných kancelárií a agentúr, z toho cca 250 až 270 je aktívnych. To sú kancelárie, ktoré zamestnávajú troch a viac zamestnancov. Čiže ponuka na prácu v cestovnej kancelárii je naozaj široká. Avšak cestovky hľadajú hlavne pracovníkov na predaj zájazdov či leteniek.  Už z toho slovíčka predaj, musí byť každému jasné o čo ide. Niekto predáva košele, niekto tehly, niekto byty a cestovka hľadá predajcov zájazdov. Treba uznať, že predávať zájazdy je podstatne zaujímavejšie ako napr. košele či tehly – no vždy si treba uvedomiť, že čo je hlavná náplň predajcu. A tou je predaj produktu CK !  Aby z uchádzača bol výborný predajca ( to je základný predpoklad ďalšieho napredovania a postupu v CK ) musí mať pár dôležitých vlastností.

Aké hlavné vlastnosti musí spĺňať uchádzač na prácu v CK ?

Komunikatívnosť, srdečnosť, optimizmus, trpezlivosť …a najdôležitejšiu vlastnosť – musí svoju prácu milovať. Bez toho to nejde. Klient už v telefóne hneď zistí, kto to s ním myslí úprimne, alebo kto ho len balamutí, aby si ponúkanú dovolenku kúpil. Neúprimnosť sa Vám vždy vráti. Problém zamestnávania v cestovnej kancelárii je aj v tom, že cez sezónu – máj – september je naozaj veľmi veľa práce a tak zamestnanci nemajú čas ani na vlastné dovolenky s rodinou či nebodaj pracovať ako delegát pre svoju materskú CK. Niektoré online internetové cestovky cez sezónu zoberú brigádnikov na predaj zájazdov, ktorí to berú naozaj len ako brigádu. K práci si nemajú ani kedy vybudovať vzťah a niekedy aj ich poznatky z geografie sú priam žalostné. Potom ten predaj aj tak vyzerá… Pravda, zohnať pracovníka do cestovnej kancelárie, ktorý by nemal hneď veľké finančné očakávania, bol ochotný sa najprv učiť a niečo vo svojej práci dokázať je naozaj veľmi ťažké. Napríklad naša cestovná kancelária každoročne hľadá na posilnenie kolektívu uchádzačov – no nemáme šťastie. Na človeku hneď vidieť, či sa vie pre prácu nadchnúť, či je ochotný sa učiť stále nové veci, je srdečný a ústretový ku klientom. Ak toto všetko v sebe má – potom môže očakávať aj zaslúženú mimoriadnu odmenu, v podobe účasti na zájazdoch, alebo pobyte našej či partnerskej CK… no rozhodne to nemôže byť ako prvotná motivácia na prácu v cestovnej kancelárii.

Takže odpoveď na otázku v titulke je jednoznačná. Práca v cestovnej kancelárii je naozaj taká – zábavná drina. No kto si ju raz zamiluje, veľmi ťažko od nej odchádza.